Menu

ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ

ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

wtorek 13.04.2021

  1. ĆWICZENIA ODDECHOWE:
  • dmuchanie na bańki mydlane
  • dmuchanie na skrawki papieru na stole
  • dmuchanie na płomień świecy tak, by się poruszał, ale nie zgasł
  1. Ćwiczenia usprawniające język

- wysuwanie języka do przodu, unoszenie go na górną wargę, opuszczanie do brody

- kierowanie języka w kąciki ust (w kierunku lewego i prawego ucha)

- oblizywanie podniebienia od górnych zębów do podniebienia miękkiego

- oblizywanie warg ruchem okrężnym

- dotykanie czubkiem języka górnych zębów i górnej wargi oraz dolnych zębów i

wargi

- skrobanie grzbietu języka poprzez przesuwanie go przez zbliżone szczęki

- zwijanie języka w rulonik

- wysuwanie języka jak najdalej z ust i chowanie go jak najdalej

- mlaskanie czubkiem języka, mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do

podniebienia przy szeroko otwartych ustach (ssania cukierka).

3Ćwiczenia warg

- wysuwanie warg, jak przy „u” rozchylanie warg, jak przy „e”. Ruchy wysuwania i

rozchylania warg należy wykonywać naprzemiennie

- rozciąganie warg, jak przy „i”

- układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną

- wysunąć wargi do przodu, ściągnąć je i przesuwać w kąciki ust

- dmuchanie przez złączone wargi lekko wysunięte do przodu

- gwizdanie, parskanie, cmokanie

- podnoszenie wargami ołówka lub innego przedmiotu

- nabieranie powietrza pod górną, później pod dolną wargę

- ssanie górnej i dolnej wargi

- podtrzymywanie wargami kartki papieru

- wymawianie spółgłosek: i-u, a następnie a, e, u, i, o, y (należy zachować tę

kolejność).

  1. ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

Powtarzanie sylab za Rodzicem:

SA, SO, SE, SU, SY

ASA, OSO, USU, ESE, YSY,

AS, OS, US, ES, YS

LA, LO, LE, LU, LY

ALA, OLO, ELE, , ULU, YLY,

AL, OL, EL, UL, YL

SZA, SZO, SZE, SZU, SZY

ASZA, OSZO, USZU, ESZE, YSZY

ASZ, OSZ, USZ, ESZ, YSZ

Podczas wypowiadania każdej z sylab : język nie może wychodzić za zęby, musi być w buzi: przy głosce "S" na dole za zębami, przy głoskach "Sz" i "L" u góry za górnymi zębami.

  1. NADAWANIE MOWY
  • Przyjrzyjcie się planszy, wytnijcie elementy do rozcinania i wrzućcie je do miski/worka. Zadaniem każdego gracza jest losować obrazek i pokazać go wszystkim graczom. Ten kto pierwszy znajdzie ten element na planszy ten wygrywa i może zabrać obrazek - jako punkt. Każdy wylosowany obrazek trzeba głośno nazwać.

 

               

 

          

 

   

  • Zadanie polega na wydrukowaniu i porozcinaniu kart, każdy losuje kilka kart i powtarza zdania na nich zapisane, po chwili Rodzic zadaje pytania dotyczące podanych zdań, a dziecko za każdą prawidłową odpowiedź uzyskuje punkt.

             

 

  • Otocz czerwoną pętlą obrazki, w których nazwach słyszysz głoskę "Ż", a niebieską te w których nazwach słychać "Z".

             

 

    

  1. ĆWICZENIA SPOSTRZEGAWCZOŚCI WZROKOWEJ

         

 

               

 

Ćwiczenia oddechowe:

Wykonajcie dwa ćwiczenia oddechowe, które wysłane zostały w poprzednim zestawie (wasze ulubione)

Ćwiczenia buzi i języka:

  1. „Koniki” - kląskanie przy jednoczesnym uśmiechu.
    2. „Koniki” - kląskanie z ustami ułożonymi w dzióbek (jak do pocałunku). Pamiętajcie, by zęby przy tym ćwiczeniu były zaciśnięte, wtedy ćwiczy język, a nie żuchwa. 
    3. „Piłeczka” - zamknijcie usta, prowadźcie język po prawym policzku do góry i do dołu, analogicznie po lewym policzku. Następnie zróbcie trzy kółka językiem wokół ust. Pamiętajcie, żeby wargi były cały czas złączone, a język prowadzony wewnątrz jamy ustnej. Podczas tego ćwiczenia koniecznie oddychajcie nosem.
    4. „Malowanie gwiazd” - czubkiem języka dotykajcie różnych miejsc na podniebieniu.
    5. „Malowanie sufitu” - dotknijcie językiem do podniebienia i prowadźcie go wzdłuż podniebienia twardego do miękkiego, czyli od zębów do gardła.
    6. Policzcie zęby czubkiem języka - najpierw na górze, a potem na dole.
    7. „Mycie zębów” językiem od strony zewnętrznej i wewnętrznej. Przy tym ćwiczeniu możecie mieć otwarte usta.


1. Nadymajcie policzki trzymając wargi przez cały czas zwarte i oddychając przez nos.
2. Prychajcie ustami - wdech odbywa się nosem, wydech ustami, przy czym przy wydechu usta wprawiajcie w wibrację.
3. „Zajęczy pyszczek” – wciągnijcie policzki do jamy ustnej. Przy tym ćwiczeniu policzki muszą ściśle przylegać do łuków zębowych, a usta tworzyć zajęczy pyszczek.
4. Weźcie kartkę papieru między wargi i przytrzymajcie ją z całej siły. Spróbujcie wyciągnąć kartkę ręką - usta muszą z całej siły ją przytrzymać i nie pozwolić na jej wyciągnięcie. Możecie próbować wyciągać sobie kartkę wzajemnie. (uwaga na ostre brzegi kartki!)
5. Ściągnijcie usta w dzióbek lub jak przy głosce „u”, potem rozciągnijcie usta jak przy głosce „i”. Usta muszą być cały czas połączone. Powtórzcie te ruchy kilka razy.
6. Ściągnijcie usta w dzióbek i wysyłajcie całusy do przodu.

Nadawanie mowy:

  1. "Do celu"

Potrzebna będzie piłka (najlepiej kilka) lub jeśli nie macie to zwinięte skarpetki oraz miska plastikowa lub wiaderko - waszym zadaniem jest wrzucać skarpetki do miski/wiaderka, przed każdym rzutem musicie powtórzyć po Rodzicu sylabę z głoską SZ: SZA, SZO, SZU, SZE, SZY, ASZA, OSZO, USZU, ESZE, YSZY, ASZ, OSZ, USZ, ESZ, YSZ. Pamiętajcie, że język musi być na górze za ząbkami, a usta ułożone w dzióbek.

  1. "Domino" - kp. 1

Do tej gry potrzebujecie wydrukowane i porozcinane karty domina , waszym zadaniem jest ułożyć domino i nazwać wszystkie obrazki domina.

  1. "Co zniknęło?"

Do tej gry potrzebne będą: szklanka, szalik, koszyk, puszka (obojętnie czego np. groszku, kukurydzy), szelki/muszka lub jakiekolwiek inne przedmioty które mają w nazwie głoskę SZ (powinno być ich 5). Zadaniem dziecka jest zapamiętanie ich wszystkich i odgadnięcie, który przedmiot został zasłonięty przez Rodzica np. kocykiem. Można również ćwiczyć  zapamiętywanie ułożenia przedmiotów:

  • kładziemy na podłodze/stole kartki w pięciu kolorach i na każdej kładziemy inny przedmiot, dziecko zapamiętuje, zabieramy przedmioty, mieszamy je i pytamy dziecko :co leżało na czerwonej kartce, dziecko musi nazwać przedmiot i ułożyć odpowiednio

Rozumienie mowy:

  1. "Instrukcja działania"

Do zabawy potrzebne będą te same rekwizyty, które wykorzystano w ostatniej zabawie oraz krzesło. Zabawa polega na realizowaniu poleceń podawanych przez Rodzica:

Połóż puszkę na krześle, a muszkę przed krzesłem.

Połóż szalik pod krzesłem, a puszkę na szalik. itp.

Potem następuje zamiana ról: dziecko dyktuje co ma zrobić Rodzic.

ĆWICZENIA ODDECHOWE

  1. Kolorowe obrazy
    Przy użyciu rurki (szerokiej lub wąskiej) rozdmuchujemy kolorowe farby na papierze.  Taka forma malowania sprawia, że tworzymy wspaniały, nowoczesny obraz, a jednocześnie ćwiczymy oddech.
  1. Wyścigi piłeczek wodnych
    Do dużego pojemnika nalejcie letniej wody. Wraz z maluchem pokolorujcie, albo w jakiś sposób zaznaczcie swoje piłeczki pingpongowe i urządzajcie wodne zawody. Kto szybciej przepchnie piłeczkę na druga stronę. Warunkiem jest popychanie wydmuchiwanym powietrzem. Zamiast piłeczek możecie zrobić papierowe statki.
  1. Gra ping-ponga
    Dmuchajcie na ping-ponga umieszczonego w szklance, tak by zaczął skakać.

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

  1. "Memory" - zagrajcie w memory z kartami z pieskami. Jeśli znajdziecie pieski z taką samą minką - musicie tę minkę odtworzyć przed lustrem.

    NADAWANIE MOWY

    1. "Nakarm potworka"

    Na kartonik po butach naklejamy wyciętego potworka (kp1) i wycinamy mu otwór na buzię - tak by móc coś wrzucić do środka. Zadaniem dziecka jest nakarmienie potworka klockami/kulkami z ciastoliny/ kulkami z papieru itp. Ważne, by przed każdym karmieniem powtórzyć za Rodzicem sylabę zawierającą głoskę "sz" lub "ż": SZA,SZO, SZU,SZE,SZY, ASZA, OSZO, USZU, ESZE, YSZY, ASZ, OSZ, USZ, ESZ, YSZ, ŻA, ŻO, ŻU, ŻE, ŻY, AŻA, OŻO, UŻU, EŻE, YŻY



    1. "Kółko- krzyżyk"

    Zagrajcie w kółko - krzyżyk - potrzebna będzie wydrukowana plansza oraz nakrętki w dwóch kolorach jako kółko i krzyżyk.

    ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMOWEGO

    1. "Wojna" - to gra karciana na zasadzie popularnej wojny. Potrzebne będą wydrukowe karty (mogą być te z których kiedyś składaliście puzzle). Karty dzielimy na dwa stosiki obrazkami do dołu - każdy stos od innego gracza. Ciągniemy kartę z góry i dzielimy na sylaby. Wygrywa ten gracz, którego karta ma więcej sylab- wówczas zabiera obie karty - swoją i przeciwnika. Wygrywa ta osoba, która ma więcej kart.ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE
      1. Wykonaj szlaczki wielkanocne
  1. Wykonaj ćwiczenie:

  1. Wykonaj ćwiczenie

Co nowego? czyli Komunikaty, Relacje, Konkursy...

Jak wspierać i (czy) rozmawiać z dziećmi…

Jak wspierać i czy rozmawiać z...

24-03-2022 Hits:81 KOMUNIKATY

Bajka terapeutyczna

Bajka terapeutyczna „Ola, Bory...

24-03-2022 Hits:77 KOMUNIKATY

Podziękowania

     ...

07-03-2022 Hits:105 KOMUNIKATY

Na Śląsku mieszkomy, po Śląsku godomy

Znamy już laureatów międzyprze...

27-02-2022 Hits:280 KOMUNIKATY

Bal karnawałowy

...

17-01-2022 Hits:140 KOMUNIKATY

Mapa dojazdu

Dane kontaktowe

Dyrektor:

Małgorzata Kołodziej

Dyrektor@p10.mikolow.eu

Adres:
Grudniowa 1b 
43-195 Mikołów, 
woj. śląskie, powiat: mikołowski

tel: 32 778 23 71 
e-mail: Sekretariat@p10.mikolow.eu

Godziny otwarcia:
pon-pt: od 6:00 do 17:00 

Nauczyciele:

Katarzyna Stasiak - Radomska KatarzynaStasiak-Radomska@p10.mikolow.eu

Karolina Blanik Karolina.Blanik@p10.mikolow.eu

Magdalena Kucybała Magdalena.Kucybala@p10.mikolow.eu

Katarzyna Kwaśniewska Katarzyna.Kwasniewska@p10.mikolow.eu

Elżbieta Tomiczek Elzbieta.Tomiczek@p10.mikolow.eu

Dagna Kołodziejczyk Dagna.Kolodziejczyk@p10.mikolow.eu

Anna Muszalska Anna.Muszalska@p10.mikolow.eu 

Izabela Cwalina Izabela.Cwalina@p10.mikolow.eu

Katarzyna Myszor Katarzyna.Myszor@p10.mikolow.eu

Aleksandra Polak Aleksandra.Polak@p10.mikolow.eu