- P10
- Kategoria: Zajęcia z logopedą
- Odsłony: 5
ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
wtorek 13.04.2021
- ĆWICZENIA ODDECHOWE:
- dmuchanie na bańki mydlane
- dmuchanie na skrawki papieru na stole
- dmuchanie na płomień świecy tak, by się poruszał, ale nie zgasł
- Ćwiczenia usprawniające język
- wysuwanie języka do przodu, unoszenie go na górną wargę, opuszczanie do brody
- kierowanie języka w kąciki ust (w kierunku lewego i prawego ucha)
- oblizywanie podniebienia od górnych zębów do podniebienia miękkiego
- oblizywanie warg ruchem okrężnym
- dotykanie czubkiem języka górnych zębów i górnej wargi oraz dolnych zębów i
wargi
- skrobanie grzbietu języka poprzez przesuwanie go przez zbliżone szczęki
- zwijanie języka w rulonik
- wysuwanie języka jak najdalej z ust i chowanie go jak najdalej
- mlaskanie czubkiem języka, mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do
podniebienia przy szeroko otwartych ustach (ssania cukierka).
3Ćwiczenia warg
- wysuwanie warg, jak przy „u” rozchylanie warg, jak przy „e”. Ruchy wysuwania i
rozchylania warg należy wykonywać naprzemiennie
- rozciąganie warg, jak przy „i”
- układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną
- wysunąć wargi do przodu, ściągnąć je i przesuwać w kąciki ust
- dmuchanie przez złączone wargi lekko wysunięte do przodu
- gwizdanie, parskanie, cmokanie
- podnoszenie wargami ołówka lub innego przedmiotu
- nabieranie powietrza pod górną, później pod dolną wargę
- ssanie górnej i dolnej wargi
- podtrzymywanie wargami kartki papieru
- wymawianie spółgłosek: i-u, a następnie a, e, u, i, o, y (należy zachować tę
kolejność).
- ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE
Powtarzanie sylab za Rodzicem:
SA, SO, SE, SU, SY
ASA, OSO, USU, ESE, YSY,
AS, OS, US, ES, YS
LA, LO, LE, LU, LY
ALA, OLO, ELE, , ULU, YLY,
AL, OL, EL, UL, YL
SZA, SZO, SZE, SZU, SZY
ASZA, OSZO, USZU, ESZE, YSZY
ASZ, OSZ, USZ, ESZ, YSZ
Podczas wypowiadania każdej z sylab : język nie może wychodzić za zęby, musi być w buzi: przy głosce "S" na dole za zębami, przy głoskach "Sz" i "L" u góry za górnymi zębami.
- NADAWANIE MOWY
- Przyjrzyjcie się planszy, wytnijcie elementy do rozcinania i wrzućcie je do miski/worka. Zadaniem każdego gracza jest losować obrazek i pokazać go wszystkim graczom. Ten kto pierwszy znajdzie ten element na planszy ten wygrywa i może zabrać obrazek - jako punkt. Każdy wylosowany obrazek trzeba głośno nazwać.
- Zadanie polega na wydrukowaniu i porozcinaniu kart, każdy losuje kilka kart i powtarza zdania na nich zapisane, po chwili Rodzic zadaje pytania dotyczące podanych zdań, a dziecko za każdą prawidłową odpowiedź uzyskuje punkt.
- Otocz czerwoną pętlą obrazki, w których nazwach słyszysz głoskę "Ż", a niebieską te w których nazwach słychać "Z".
- ĆWICZENIA SPOSTRZEGAWCZOŚCI WZROKOWEJ